fbpx

Managerul performant produce rezultate

19/12/2019

Când ne gândim la calitățile unui manager bun, oricare ar fi acestea, într-un fel sau altul vorbim de efectul acestor calități. Dacă un manager are rezultate bune este numit manager bun, dacă are rezultate slabe, sau nu are, atunci nu este manager bun. Prin urmare, răspunsul la întrebarea:  Ce face diferența între un manager bun și unul mediocru sau chiar slab? este simplu: managerul performant produce rezultate

Acum, întrebarea legitimă este, ce ii face pe unii sa aibă rezultate, în timp ce alții au foarte rar sau deloc?

A m auzit de-a lungul timpului, multe răspunsuri la această întrebare:

  • experiența
  • norocul
  • karma
  • competența
  • echipa
  • încrederea în colegi
  • entuziasmul
  • resursele avute la dispoziție etc.

Este adevărat că toate cele de mai sus contribuie la succes într-o măsură mai mică sau mai mare, dar managerii de succes au o trasătură comună: stiu să ia decizii în mod corect!

Am cunoscut manageri impresionanți, unii cu multă experiență și cu o carieră la un nivel foarte bun, unii foarte tineri și nu prea experimentați, dar în același timp foarte siguri pe deciziile lor si pe rezultatul acestora.

Discutând cu ei, am obținut în cele din urmă același element cheie…toți îsi luau deciziile in funcție de date valide și de încredere, colectate din teren. Toți spuneau că nu iau decizii bazate pe feeling până nu văd cifre care să le prezinte realitatea și care să le permită să tragă niște concluzii obiective. Practic, mai devreme sau mai târziu, toți erau (conștienți sau nu) adepții sintagmei lui E. Deming “In Good believe, all others please bring facts!”

Pentru că cifrele sunt obiective și nu implică simpatii si sentimente.

Este adevărat că sunt necesare anumite competențe pentru a face corelațiile necesare și a efectua o analiză eficientă care să ducă la concluziile corecte, dar oricât de competent ar fi cineva, nu poate face această analiză fară informații corecte si suficiente.

Sistemul Lean a adus tocmai acest progres în activitatea managerială, înțelegerea obiectivă a realității și cifrarea activităților operaționale. Misiunea asumată a unui astfel de sistem managerial este aceea de a transmite aceste principii, succesiunea dintre ele si logica aplicării lor în mod practic.

Exemplificarea calităților unui bun manager în luarea deciziilor

Dincolo de faptul că managerul performant produce rezultate, un instrument cheie în atingerea unui nivel științific de management este rețeaua de KPI.

Lean a fost structurat pentru a fi orientat spre rezultate, iar rezultatele trebuie să fie măsurabile, uşor de monitorizat și împărtășit cu toți cei interesați la nivel de organizație. Prin urmare, un sistem KPI (Key Performance Indicator) este alcătuit din familii omogene de indicatori operaționali OPI, care acoperă  toate procesele conexe:

  • Cost (C)
  • Calitate (Q)
  • Productivitate (P)
  • Safety (S)
  • Resurse Umane (HR)
  • Production System (PS)
  • Delivery (OTD)
  • Stocuri (S)

Practic, vorbim de singurul instrument capabil să ne dea în timp real informații din toate activitățile principale ale companiei. Sistemul de KPI și OPI se construiește pornind de sus în jos, începând cu indicatorii esențiali pentru firmă (Profit & Loss) și dezvoltând indicatorii cheie la nivel de funcție, iar din aceștia urmând să se dezvolte indicatorii operationali la nivel de procese si chiar operații.

Este extrem de important nivelul de acuratețe al datelor colectate și pot spune din experiență că am vazut situații în care datele colectate erau false, ceea ce ducea la o imagine greșită și implicit la decizii greșite.

Am văzut și situații în care, persoane din middle management care conduceau empiric, au învățat să folosească indicatorii de performanță în mod corect, au înțeles utilitatea lor în propria activitate și nu mai doreau să se despartă de instrumentul de colectare și de graficele reieșite în urma analizei datelor din teren.

Concluzii

Atunci când un astfel de sistem există și este funcțional, există informațiile necesare pentru a putea fi analizate și pentru a se putea lua deciziile manageriale corecte, în vederea creșterii performanței departamentului sau a firmei.

Este esențial să știm cu cât mai multă precizie, în ce situație ne găsim și să luăm deciziile în baza unor aspecte obiective care să ne permită să acționăm în mod pragmatic.

Între timp, vă doresc să luați decizii înțelepte…bazate pe date concrete!

“In God belive, all others please bring facts!” – Edwards Deming

phone linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram