fbpx

In Dumnezeu credem, restul sa aduca rezultate

07/03/2019

Ce face diferenta intre un manager bun si unul mediocru sau chiar slab?

Raspunsul este simplu: REZULTATELE!

Ce ii face pe unii sa aiba rezultate in timp ce altii au foarte rar sau deloc?

Am auzit de-a lungul timpului, multe raspunsuri la aceasta intrebare: experienta, norocul, karma, competenta, echipa, resursele avute la dispozitie, etc.

E adevarat ca toate cele de mai sus contribuie la succes intr-o masura mai mica sau mai mare, dar managerii de succes au o trasatura comuna: stiu sa ia decizii corecte.

 

Elementul Cheie

Am cunoscut cativa manageri impresionanti, unii cu multa experienta si cu o cariera la un nivel foarte bun, unii foarte tineri si nu prea experimentati dar in acelasi timp foarte siguri pe deciziile lor si pe rezultatul acestora.

Discutand cu ei, am obtinut in cele din urma acelasi element cheie -toti luau deciziile in functie de date valide si de incredere, colectate din teren.

Toti spuneau ca nu iau decizii bazate pe feeling pana nu vad cifre care sa le prezinte realitatea si care sa le permita sa traga niste concluzii obiective. Practic, mai devreme sau mai tarziu, toti erau (constient sau nu) adeptii sintagmei lui Deming “in God we trust, all others bring data!

 

De ce este aceasta calea cea mai eficienta de a lua decizii?

Pentru ca cifrele sunt obiective si nu implica simpatii si sentimente. Este adevarat ca sunt necesare anumite competente pentru a face corelatiile necesare si a efectua o analiza eficienta care sa duca la concluziile corecte, dar oricat de competent ar fi cineva, nu poate face aceasta analiza fara informatii corecte si suficiente.

Sistemul Lean a adus tocmai acest progres in activitatea manageriala, intelegerea obiectiva a realitatii si cifrarea activitatilor operationale. La baza acestei abordari, stau cateva principii de baza care reprezinta structura principala a cursului Training Lean Management – World Class Manufacturing“.

Misiunea asumata a cursului este aceea de a transmite aceste principii, succesiunea dintre ele si logica aplicarii lor in mod practic. Prin exercitiul care simuleaza un proces productiv de la cap la coada, initial fara principiile Lean aplicate, iar mai apoi cu aceste principii aplicate, se doreste ca participantii sa simta pe propria piele, diferenta dintre cele doua situatii.

 

Reteaua de KPI

Un instrumente cheie in atingerea unui nivel stiintific de management, este reteaua de KPI.

Lean a fost structurat pentru a fi orientat spre rezultate, iar rezultatele trebuie să fie măsurabile, uşor de monitorizat şi împărtăşit cu toţi cei interesaţi la nivel de organizaţie.

Prin urmare, un sistem KPI (Key Performance Indicator) este alcătuit din familii omogene de indicatori operationali OPI, care acoperă toata fabrica şi toate procesele conexe: Cost (C), Calitate (Q), Productivitate (P), Safety (S), Resurse Umane (HR), Production System (PS), Delivery (OTD), Stocuri (S).

 

Practic vorbim de singurul instrument capabil sa ne dea in timp real informatii din toate activitatiile principale ale companiei. Sistemele de KPI si OPI se construiesc pornind de sus in jos, incepand cu indicatorii esentiali pentru firma (Profit & Loss) si dezvoltand indicatorii cheie la nivel de functie, iar din acestia urmand sa se dezvolte indicatorii operationali la nivel de procese si chiar operatii.

Este extrem de important nivelul de acuratete al datelor colectate si pot spune din experienta ca am vazut situatii in care datele colectate erau false, ceea ce ducea la o imagine gresita si implicit la decizii gresite.

 

Am vazut si situatii in care, persoane din middle management care conduceau empiric au invatat sa foloseasca indicatorii de performanta in mod corect, au inteles utilitatea lor in propria activitate si nu mai doreau sa se desparta de instrumentele de colectare si de graficele rezultate in urma analizei datelor din teren.

 

In concluzie

Atunci cand un astfel de sistem exista si este functional, exista informatiile necesare pentru a putea fi analizate si pentru a se putea lua deciziile manageriale corecte, in vederea cresterii performantei departamentului sau a firmei.

Este esential sa stim cu cat mai multa precizie, in ce situatie ne gasim si sa luam deciziile in baza unor aspecte obiective care sa ne permita sa actionam in mod pragmatic.

Intre timp, va doresc sa luati decizii intelepte, bazate pe date concrete!

In God we trust, all others bring data!

Edwards Deming

phone linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram